Quentic 13.4 tilbyder integration med GRI standarderne

08.06.2022

• Med udgivelsen af de seneste opdateringer i Quentic 13.4 er software as a service udbyderen inden for HSEQ og ESG nu certificeret GRI softwarepartner.
  • Dr. Mario Lenz, Chief Product Officer hos Quentic

Global Reporting Initiative (GRI) har certificeret Quentic som GRI software partner. Allerede fra nu vil Quentics software og serviceløsninger til HSEQ (Environment, Health, Safety, Quality) og ESG (Environment, Social, Governance) inkludere den globalt anerkendte GRI standard som et færdigt sæt af indikatorer til bæredygtighedsrapportering. Den nuværende 2021 GRI standard er integreret og forventes at hjælpe virksomheder med kommende EU lovgivning såsom CSR rapporteringsdirektivet. Dette er en del af Quentics 13.4 software release, som også muliggør risikovurdering med jobprofiler og den fuldt ud automatiserede udledning af data på sikkerhedsdatablade.

Med udgivelsen af de seneste opdateringer i Quentic 13.4 er software as a service udbyderen inden for HSEQ og ESG nu certificeret GRI softwarepartner. Global Reporting Initiative (GRI) standarderne er det mest benyttede framework til rapportering af bæredygtighed på globalt plan. Med hjælp fra de modulære GRI indikatorer kan man se effekterne af miljøpåvirkning, mennesker og økonomien. Det kan tilmed præsenteres på en struktureret måde. Relevant nøgledata identificeres og blotlægges for flere interessenter. Den universelle tilgang gør det muligt at implementere uanset industri og virksomhedsstørrelse.

GRI indikatorer I Quentic

Med Quentic 13.4 kan brugerne anmode om de eksakte GRI standarder de har identificeret som værende nødvendige ifm. deres rapportering. Quentic leverer de passende indikatordatasæt direkte ind i systemet så hele rapporteringsprocessen og andre dele af HSEQ og ESG kan interagere gnidningsfrit. Dette betyder at relevant bæredygtighedsdata kan opsamles fra forskellige kilder, styres på samme måde og evalueres rettidigt uden yderligere koordination. Den seneste udgivne version af de universelle GRI standarder fra 2021 er integreret. Dette betyder pålidelig assistance ift. kommende EU standarder som eksempelvis CSR rapporteringsdirektivet (CSRD).

“Vi er stolte af at modtage det officielle stempel fra GRI. Med dette kan vi garantere vores kunder at de kan designe deres bæredygtighedsrapportering med Quentic i overensstemmelse med GRI specifikationerne. Herudover vil vi i fremtiden naturligvis implementere yderlige standarder og styrke vores markedsposition inden for bæredygtighed og ESG,” forklarer Dr. Mario Lenz, Chief Product Officer hos Quentic.

Evaluér ricisi I henhold til jobprofiler

Udover de opdaterede GRI standarder inkluderer Quentic 13.4 flere andre tiltag. Et nyudviklet komponent i Quentic modulet Arbejdsmiljø gør det muligt at få et overblik risikopotentiale i henhold til jobprofiler. På denne måde kan aktiviteter udført af medarbejderne parres med sammenlignelige opgaver til evaluering. Alle data kan overføres til en rapport med kun et enkelt museklik og hermed gøres transparent for eksterne parter – Som det er lovmæssigt besluttet i flere EU lande, såsom eksempelvis Frankrig, Italien og Spanien. Farlige stoffer og farligt udstyr er også inkluderet i rapport, såvel som de nødvendige kvalifikationer. Herefter kan der udledes sikkerhedsforanstaltninger i henhold til at minimere risici.

Arbejd med sikkerhedsdatablade automatisk

Sikkerhedsdatablade indeholder kemiske egenskaber og indikerer de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger. Styring af disse dokumenter i stor skala kan hurtigt blive en adminastrativ byrde. Dem der har denne opgave kan nu se frem til en simpel løsning i Quentic 13.4: SDS processering. Dette vil automatisk udlede stoffets beskrivelse fra det uploadede datablad og transformere dem til et nyt datasæt, inklusiv en ny brugsvejledning. Dette kan omforme en løs sammenhæng mellem datablade til en standardiseret og uniformt vedligeholdt farlige stoffer register, på meget kort tid. Dette skaber en klar struktur og præcis information lige ved hånden, endda filtreret efter de ønsker brugeren har.

Quentic tilbyder yderligere services ifm. styring af sikkerhedsdatablade, såsom undersøgelse og generel opdatering af den kemiske data. Dette er en premium service.

Dr. Mario Lenz, Chief Product Officer hos Quentic

Quentic er en af de førende løsningsudbydere af Software as a Service (SaaS) til HSEQ og ESG styring. Quenticplatformen består af 10 frit kombinerbare moduler og tilbyder en ideel måde hvorpå virksomheder kan styre Arbejdsmiljø, Risiko og Audits, Hændelser og Observationer, Farlige Stoffer, Control of Work, Legal Compliance, Online Undervisning, Processer, Miljøstyring og Bæredygtighed. Porteføljen er komplementeret af Quentic App til mobilrapportering og af Quentic Analytics til stærk HSEQ dataanalyse med brug fra dagligt opdaterede dashboards. Over 900 virksomheder bruger Quentics softwareløsninger med henblik på at styrke deres organisations HSEQ ledelse og CSR relatererede områder inden for ESG. Den integrerende software er også godkendt til at supportere ledelsessystemer i overensstemmelse med ISO 14001, ISO 45001 og ISO 50001.

Virksomheden har hovedkvarter I Berlin, Tyskland og beskæftiger mere end 250 ansatte. Der er lokale kontorer i Tyskland, Østrig, Schweiz, Finland, Sverige, Danmark, Belgien, Holland, Frankrig, Spanien og Italien.