Årsrapport: Quentics vækst fortsætter I Europa

31.03.2022

• Mark Knill, Chief Sales Officer hos Quentic
  • Markus Becker, CEO hos Quentic

Software as a Service leverandøren Quentic kan se tilbage på et succesfuldt 2021. Virksomheden fik næsten 100 nye kunder fra hele Europa, nåede vigtige milepæle ifm. produktudvikling og fortsatte med at styrke sin position som den førende leverandør af softwareløsninger på HSEQ (Health, Safety, Environment and Quality) og ESG (Environment, Social, Governance) området. Tager vi fremtidsbrillerne på styrkede virksomheden sin position og sin indsats inden for bæredygtighed og tilsluttede sig United Nations Global Compact.

Coronakrisen, en mulighed for digitalisering

Omkring 100 virksomheder, af varierende størrelse fra hele Europa, har grebet muligheden for at styrke deres arbejdsmiljø, bæredygtighed og kvalitetsstyring med Quentics modulbaserede softwareløsning.

Virksomheder som dansk Carsoe A/S, finske wdp construction og Nordex Group er blandt de virksomheder på det nordeuropæiske marked, der har tilsluttet sig Quentic communitiet. Quentic har, blandt andre, også budt velkommen til kendte virksomheder såsom Bosch Rexroth AG og østrigske Porsche Holding.

“Den nuværende udvikling udenfor vores hjemmemarked Tyskland, gør os særligt stolte”, siger Mark Knill, Chief Sales Officer hos Quentic. “Mere end en trediedel af de nye kunder kommer fra andre markeder end det tyske. Dette er bevis på at Quentic på succesfuld vis har implementeret sin strategi ift. Internationalisering. Vi vil fortsætte med at bygge videre på denne succes,” siger Knill.

Internationalisering, et nøglebegreb I produktudvikling

For at imødekomme behovene hos de mellemstore og store virksomheder der arbejder regionalt eller internationalt, bygger Quentic videre på en modulbaseret softwareløsning der overholder internationale standarder, alt imens løsningen forbliver fleksibel. Dette gælder eksempelvis det nye Hændelser og Observationer modul der blev introduceret I 2021. Modulet var genstand for en mærkbar international interesse og har siden bevist styrken I hændelsesledelse med henblik på at koble alle felter inden for HSEQ området sammen. Sammen med traditionelle ulykker og nærved hændelser kan Quentic brugerne rapportere og evaluere kvalitetskrav og miljø og tingskade med det nye modul – En enorm opgradering I forhold til en virksomheds evne til at højne gennemsigtighed og sikkerhed på arbejdspladsen. Brugerdefinerede hændelser kan også konfigureres. Indsamling og tracking af coronainfektioner er en vigtig use case her, såvel som implementationen af moderne sikkerhedstilgange og integrationen af positive observationer ift. Integreret HSEQ ledelse med Quentic.

Individuelle tilpasningsmuligheder I forbindelse med lande- og industriforskelle har også været et fokus I den nyeste opdatering. Opdateringens formål har primært været at internationalisere og styrke kemistyringsmulighederne I Quentic. Fleksible og konfigurerbare opbevaringsklasser og inspektionsregler ifm. farlige stoffer og opbevaring af disse gør det muligt for kunder på tværs af Europa at digitalisere deres kemistyring og samtidig blive/forblive compliant I henhold til internationale standarder såsom SEVESO III direktivet, såvel som lokal lovgivining.

En førende leverandør med fokus på bæredygtighed

Quentics produkter og services er fremtids- og kundeorienterede, et faktum som ikke udelukkende vores kunder kan stå inde for. Den uafhængige markedsundersøgelsesvirksomhed Verdantix bekræftede dette I 2021, ved at udpege Quentic som en af de førende leverandører af software inden for arbejdsmiljøområdet. Dette gjorde de I deres globale benchmark projekt “Green Quadrant EHS Software 2021”. Verdantix øger sit fokus og vægtningen af socialt ansvarlig virksomhedsledelse (Environment, Social, Governance – ESG). Software undersøgelsen fremhævede Quentics styrker inden for bæredighedsledelse. “Den voksende påvirkning af ESG kriterierne er ikke kun et meget stærkt argument for at investere inden for disse områder for vores kunder, men også for Quentic selv”, siger Markus Becker, CEO hos Quentic. “Vores softwareløsninger bør overholde og imødegå de højeste krav inden for dette felt. Men Quentic som virksomhed vil gerne fremstå som et godt eksempel på bæredygtig økonomisk aktivitet,” understreger Becker. Virksomheden har ikke udelukkende styrket sin position på ESG området I det forgangne år, men også tilsluttet sig United Nations Global Compact, hvor man formelt har erklæret sin intention om at drive virksomheden med bæredygtighed for øje og I overensstemmelse med Global Compacts “10 principper og bæredygtighedsmål.

Mark Knill, Chief Sales Officer hos Quentic

Markus Becker, CEO hos Quentic

Quentic er en af de førende leverandører af Software as a Service (SaaS) til HSEQ og ESG styring. Platformen består af 10 individuelt frit kombinerbare moduler og tilbyder en ideel måde hvorpå virksomheder kan styre Arbejdsmiljø, Risiko og Auditeringer, Ulykker og Observationer, Farlige Stoffer, Control of Work, Legal Compliance, Online Undervisninger, Processer, Miljøstyring og Bæredygtighed. Quentics portfolio er komplementeret af Quentic App til rapportering på mobile enheder og ved Quentic Analytics der sikrer effektfuld HSEQ dataanalyse ved klare og up to date dashboards. Over 900 virksomheder verden over sætter deres lid til Quentics softwareløsninger, med henblik på at styrke deres organisations HSEQ og ESG styring. Softwaren egner sig også til at supportere ledelsessystemer i overensstemmelse med ISO 14001, ISO 45001 og ISO 50001.

Virksomheden har hovedkvarter i Berlin i Tyskland og beskæftiger mere end 250 ansatte. Derudover forefindes der lokale kontorer i Tyskland, Østrig, Finland, Sverige, Danmark, Belgien, Holland, Frankrig, Spanien og Italien.