Integreret hændelseshåndtering med Quentic 13.0

26.01.2021

Det nye modul Hændelser og Observationer styrker sikkerhedskulturen med brugertilpassede hændelser og fuld mobil rapportering

Software-as-a-service-udbyderen Quentic har udgivet version 13.0 af sin platform og app til Health, Safety & Environmental Management (HSE) og Corporate Social Responsibility (CSR). Med denne opdatering præsenterer virksomheden det nye modul Hændelser og Observationer – en selvstændig løsning til rapportering, administration og evaluering af alle typer observationer på tværs af hele HSE-området inklusive problemløsning og opfølgning. Dermed kan for eksempel også positive observationer udnyttes i den digitale implementering af moderne sikkerhedsstrategier som Behavior Based Safety. Modulet indeholder også et praktisk værktøj til virksomhedens covid-19-styring. Derudover har Quentic forbedret rapporteringsfunktionerne og integrationen af internationale retsdatabaser gennem Enhesa.

Med udgivelsen af den seneste opdatering, Quentic 13.0, præsenterer software-as-a-service-udbyderen inden for Health, Safety & Environmental Management (HSE) og Corporate Social Responsibility (CSR) et nyt modul til sin integrerede HSE-platform som løfter digital hændelseshåndtering op på et nyt niveau. Hændelser og Observationer er et værktøj som giver brugeren mulighed for at inddrage sine medarbejdere aktivt i sikkerhedsarbejdet og samtidig organisere hændelses- og observationshåndteringen helhedsorienteret på tværs af alle HSE-områder.

Brugertilpassede hændelseskategorier giver større fleksibilitet og understøtter moderne sikkerhedsstrategier

Med det nye modul kan brugeren ikke alene følge og analysere klassiske skader som arbejdsulykker eller miljøskader, men også dokumentere andre typer HSE-relevante situationer, fx materielle skader, brud på sikkerheden eller sågar kvalitetsmangler.

Ud over de prædefinerede hændelser kan den HSE-ansvarlige også konfigurere brugerdefinerede hændelser af enhver art, herunder positive observationer, hvilket er én af de nye kernefunktioner i Hændelser og Observationer. "Med Quentic 13.0 åbner platformen og appen sig mod helt moderne sikkerhedsstrategier og -metoder som Behavior Based Safety eller Safety II, der er vigtige faktorer for at præstere optimalt på HSE-området," forklarer Timo Kronlöf, produktchef og HSE-ekspert hos Quentic. "Med Hændelser og Observationer giver vi arbejdsmiljøfolk og ledere på alle niveauer et effektivt værktøj i hånden som de kan bruge i den digitale implementering af disse moderne strategier."

Bedre medarbejderinddragelse med integreret mobil adgang

En anden nøgle til en god sikkerhedskultur i virksomheden er at stille brugervenlige og let tilgængelige rapporteringsmuligheder til rådighed. Derfor kan medarbejderne rapportere alle deres observationer enten direkte på SaaS-platformen eller via den tilhørende Quentic App. Dataene administreres konsekvent uanset rapporteringskanal så softwaren dermed dækker hele hændelseshåndteringsprocessen. Med Quentics avancerede analyseværktøj kan alle hændelser og observationer, positive såvel som negative, overvåges på overskuelige og interaktive dashboards der nu også kan tilgås via Quentic App.

Virksomhedens digitale covid-19-styring

Fleksibiliteten omkring registrering af hændelser og observationer er også af stor betydning i forbindelse med håndtering af coronapandemien. Med modulet Hændelser og Observationer kan brugeren konfigurere og registrere pandemirelaterede hændelser i Quentic, eksempelvis med kategorierne bekræftede og mistænkte tilfælde. Medarbejderne og deres ledere – ja, sågar eksterne personer, fx personale fra andre virksomheder – kan selv rapportere deres tilfælde via en browserformular, direkte på Quentic-platformen eller via Quentic App. Den HSE-ansvarlige, coronakrisestabens medlemmer og andre relevante personer kan følge og analysere de indkommende coviddata i det nye modul. Endvidere har Quentic implementeret en ny funktion til udvidet kontaktopsporing i modulkomponenten gæstestyring som giver mulighed for at generere gæstelister med nøjagtige besøgstidspunkter med et enkelt klik.

Individuel udformning af hændelses- og auditrapporter

Ud over det nye modul indfører Quentic også nye funktioner som gør rapporteringen mere fleksibel ved at tillade brugerdefinerede rapporter med data fra hele HSE-området – fra hændelses- og auditrapporter til arbejdstilladelser. De nye, effektive skabelonfunktioner understøtter tilpasning af data, layout og rapportstruktur såvel som en bred vifte af outputformater så rapporterne kan tilpasses fleksibelt efter virksomhedens særlige behov. Takket være den integrerede dataadministration vil også disse nye rapporteringsfunktioner stå til rådighed både på Quentic Platform og i Quentic App.

Automatiseret compliance med Enhesa-integration

Auditfunktionerne i Quentic får yderligere et løft med den forbedrede integration af Enhesas juridiske indhold. En ny partnergrænseflade giver direkte adgang til internationale juridiske registre og automatiske opdateringer så virksomheden lettere kan sikre sin overholdelse af miljø- og arbejdsmiljølovgivningen på tværs af nationale grænser. Quentic kombinerer legal compliance-auditfunktioner og observationshåndtering med flersprogede spørgsmålskataloger til et veldefineret og driftssikkert auditprogram.

Dashboard, hændelser & observationer på både laptop og smartphone

To HSE managers der ser på hændelser og observationer dashboardet

Timo Kronlöf, produktchef og HSE-ekspert hos Quentic

Om Enhesa

Enhesa har partnerskaber med en lang række multinationale selskaber, hvis sigte er at gøre verden til et bedre sted. Vi hjælper vores kunder med at være tro mod deres dna, samtidig med der holdes et skarpt fokus på HSE compliance. I de sidste 25 år har Enhesa opbygget en vidensdatabase på HSE området der indbefatter mere end 300 lovsamlinger. Disse er oversat i et let forståeligt sprog på mere end 30 sprog. Derfor er det muligt for vores kunder at overkomme de sprogbarrierer og nå ind til den rette forståelse af lovgivning og hermed i sidste ende opnå compliance. Vores tilgang til en centraliseret global produkt og HSE compliance muliggør ensartethed i lovgivningsarbejdet på tværs af hele vores kunders organisation. Det er vores mission at hjælpe vores kunder med at føle sig sikre på at være compliant – I dag og i morgen, over hele kloden.

Quentic er en af de førende leverandører af Software as a Service løsninger til det europæiske HSE og CSR marked. Virksomheden har hovedkvarter i Berlin, og beskæftiger mere end 250 ansatte. Afdelingskontorerne er lokaliseret i Tyskland, Østrig, Schweiz, Finland, Sverige, Danmark, Belgien, Holland, Frankrig, Spanien og Italien. Over 750 kunder har valgt Quentic softwareløsninger med henblik på at forbedre styringen af deres HSE og CSR indsats.

Med ti individuelt frit kombinerbare moduler, indeholder online platformen Arbejdsmiljø, Risiko og Auditeringer, Hændelser og Observationer, Farlige Stoffer, Legal Compliance, Control of Work, Onlineundervisninger, Processer, Miljøstyring og Bæredygtighed. Med brugsklare undervisningsmaterialer og risikovurderinger i kombination med arbejdsmiljø- og onlineundervisningsmodulerne understøtter Quentic lige nu en lang række virksomheder i implementeringen af nye arbejdsmiljøstandarder til bekæmpelse af COVID-19-pandemien. Platformen er desuden egnet til at understøtte komplette ledelsessystemer efter ISO 14001, ISO 50001 og ISO 45001.

Dashboard, hændelser & observationer på både laptop og smartphone

To HSE managers der ser på hændelser og observationer dashboardet